Wilt u de status van uw aanvraag kennen? Klik op de knop 'mijn aanvraag volgen' rechts bovenaan de startpagina van onze website (www.cetelem.be)
Contact
Voordat u ons contacteert, kunt u misschien het antwoord op uw vraag al terugvinden in onderstaande lijst met meest gestelde vragen.
Wilt u de status van uw aanvraag kennen? Klik op de knop 'mijn aanvraag volgen' rechts bovenaan de startpagina van onze website (www.cetelem.be)
De bewijsstukken die wij nodig hebben, staan vermeld op de pagina 'mijn aanvraag volgen'. Klik hiervoor rechts bovenaan de startpagina van onze website (www.cetelem.be).
Zodra uw contract is gevalideerd, wordt het geld binnen twee tot drie dagen op uw rekening gestort. Wilt u de status van uw aanvraag kennen? Klik op de knop 'mijn aanvraag volgen' rechts bovenaan de startpagina van onze website (www.cetelem.be).
Om zeker te zijn dat wij uw aanvraag goed hebben ontvangen, kunt u een kijkje nemen op de pagina 'mijn aanvraag volgen '. Klik hiervoor rechts bovenaan de startpagina van onze website (www.cetelem.be).
Wilt u zeker zijn dat wij uw aanvraag goed hebben ontvangen, kijk dan op de pagina 'mijn aanvraag volgen'. Klik hiervoor rechts bovenaan de startpagina van onze website (www.cetelem.be).
Heeft u een klacht? Gelieve een e-mail te sturen naar complaints@cetelem.be. Onze teams behandelen uw klacht zo snel mogelijk.
CETELEM, Warandeberg 8C, 1000 Brussel.
U kunt ons per e-mail bereiken op het adres mycredit@cetelem.be
Volgens de Belgische wet is de vervaldag van uw lening vast. Hij is bepaald op basis van de datum waarop u het geld heeft ontvangen. De vervaldag kan dus jammer genoeg niet worden gewijzigd. Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met onze klantendienst op het nummer 078/15.00.90. Dat kan van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 17u. U kunt ons ook via e-mail bereiken via customer@cetelem.be
Dit type brief versturen wij wanneer wij geen enkele betaling op uw rekening registreren binnen een termijn van meer dan 9 dagen na de vervaldag. Wij raden u aan om de betaling zo snel mogelijk uit te voeren, behalve indien u dat inmiddels al heeft gedaan. Voor meer details kunt u altijd contact opnemen met onze klantendienst: telefonisch op 078/15.00.90 van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 17u, en via e-mail naar customer@cetelem.be
U kunt zelf uw adres aanpassen in uw persoonlijke webruimte op onze site www.cetelem.be.
Bij het contract dat wij u hebben gestuurd is een exemplaar van deze aflossingstabel gevoegd. Wilt u daar een kopie van ontvangen, dan kunt u die aanvragen via e-mail. Stuur uw aanvraag naar customer@cetelem.be
U kunt een afsluitingsattest aanvragen via e-mail. Stuur uw aanvraag naar customer@cetelem.be
U kunt een fiscaal attest aanvragen via e-mail. Stuur uw aanvraag naar customer@cetelem.be
Bij de ondertekening van uw contract heeft u een exemplaar ontvangen, dat voor u bestemd is. Wilt u daar nog een kopie van ontvangen, dan kunt u die aanvragen per e-mail. Stuur uw aanvraag naar customer@cetelem.be
Voor de terugbetaling van uw lening maken we gebruik van de domiciliëring. Samen met uw kredietcontract zal u het domiciliëringsmandaat ontvangen dat u ons ondertekend dient terug te bezorgen. Met dit mandaat geeft u de toestemming om een maandelijkse automatische betaling te verrichten naar Cetelem. Uw maandaflossing zal dan automatisch van uw rekening gedebiteerd worden op het juiste moment. U hoeft er dus zelf niet meer aan te denken. Wenst u meer informatie over de domiciliëring bij Cetelem? Neem dan contact op met onze klantendienst op het nummer 078/15.00.90. Dat kan van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 17u.
Zodra wij deze betaling ontvangen, zullen wij ze terugstorten op uw bankrekening (behalve in Luxemburg). Wij raden u ook aan om uw permanente betaalopdracht zo snel mogelijk te annuleren.
Wij kunnen voor u een afrekening opstellen, die 10 dagen geldig is. Om deze afrekening te ontvangen, kunt u contact opnemen met onze klantendienst: telefonisch op 078/15.00.90 van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 17u, en via e-mail naar customer@cetelem.be
Neem in dat geval contact op met onze klantendienst op het nummer 078/15.00.90. Dat kan van maandag tot vrijdag van 9u tot 17u.
Bij verlies of diefstal van uw Cetelem Maestro® kaart moet u deze zo snel mogelijk laten blokkeren. Dat kan telefonisch bij Card Stop op het nummer 078/170.170 (24u/24 en 7d/7 bereikbaar).
Met uw Cetelem Maestro® kaart kunt u geld opnemen aan alle geldautomaten in België en het buitenland via het Maestro®-net (€ 5 per transactie en binnen de limiet van de aan uw Cetelem Maestro® kaart gekoppelde beschikbare reserve).
Dankzij het Maestro®-net kunt u uw Cetelem Maestro® kaart bijna overal in Europa en in België gebruiken. U kunt er in tal van winkels aankopen mee betalen, u kunt er geld mee afhalen aan geldautomaten, u kunt ermee tanken...
De jaarlijkse bijdrage voor uw Cetelem Maestro® kaart bedraagt 5€. Deze bijdrage wordt op het einde van het jaar (12de maand) gefactureerd. We rekenen eveneens € 5 aan voor iedere keer dat u geld afhaalt aan een geldautomaat.
Wij sturen uw kaart en uw geheime code per post naar uw thuisadres. Dit gebeurt via twee afzonderlijke zendingen.
Via onze website krijgt u ogenblikkelijk een principieel antwoord. Daarna wordt het contract naar uw thuisadres gestuurd. Zodra wij van u het volledig ingevulde en ondertekende contract ontvangen, samen met de gevraagde bewijsstukken, wordt uw aanvraag geanalyseerd. Uiterlijk twee werkdagen later ontvangt u een definitief antwoord.
De verzekering "Cetelem Protection" is facultatief en beschermt u gedurende uw hele lening door de terugbetaling van uw lening te garanderen in geval van arbeidsongeschiktheid, invaliditeit en overlijden.
Indien u in aanmerking komt
U kunt deze verzekering onderschrijven tot maximaal 3 maanden na de uitbetaling van uw kredietdossier, indien u daarvoor in aanmerking komt.
Voorbeeld: Als de middelen in uw dossier op 15 september worden vrijgegeven, kunt u, als u daarvoor in aanmerking komt, vóór 15 december een verzekering afsluiten. Na deze periode van drie maanden kan deze bescherming niet meer worden aangevraagd.
*Indien u niet aan deze voorwaarden voldoet, moet een medische vragenlijst worden ingevuld voor goedkeuring.
Nee, er hoeft geen eigen risico betaald te worden.
De verzekering gaat in op de datum van ondertekening van het attest van toetreding (of de telefonische overeenkomst), mits betaling van de premie. De verzekering wordt dan van maand tot maand verlengd door de betaling van de premie.
De verzekeringspremie wordt toegevoegd aan uw maandelijkse kredietaflossing. Als u per domiciliëring betaalt, hoeft u niets te doen. Als u per doorlopende opdracht betaalt, moet u de doorlopende opdracht wijzigen en het bedrag van uw maandelijkse verzekeringspremie toevoegen aan uw maandelijkse kredietaflossing.
U kunt contact opnemen met onze klantenservice:
Dit is de periode waarin er geen schadeloosstelling is wanneer zich een schadegeval voordoet.
Deze periode begint op het moment dat het schadegeval ontstaat en duurt:
Voorbeeld: u wordt arbeidsongeschikt verklaard vanaf 15 maart voor een periode van zes maanden; de maandelijkse afbetaling van de lening is verschuldigd op de 20e van elke maand. Zodra uw aanvraag is aanvaard, begint de schadeloosstelling op 15 mei. BNP Paribas Cardif neemt vanaf die datum uw maandelijkse aflossingen voor zijn rekening. De aflossingen voor de maanden maart en april blijven voor uw rekening.
Het schadegeval moet binnen dertig dagen na het ontstaan ervan worden gemeld
U kunt dit doen via de knop "Een schadegeval melden" onder het logo van Cetelem/Alpha Credit op de homepage van de website: www.bnpparibascardif.be
Of via e-mail naar claims@cardif.be of per post naar Cardif Levensverzekeringen – dienst schadegevallen, Warandeberg 8 Bus 2 1000 Brussel.
U moet het schadegeval ook melden aan insurance@cetelem.be
Na ontvangst van uw claim en bewijsstukken zal BNP Paribas Cardif uw aanvraag beoordelen en u per post op de hoogte brengen van zijn beslissing.
Het is mogelijk dat:
De verzekeringsmaatschappij betaalt de schadevergoeding in één keer uit.
De verzekering betaalt elke maand de vergoeding tot aan het einde van de arbeidsongeschiktheid.
U moet uw aflossingen gewoon voortzetten, ook na de aangifte van het schadegeval.
De eerste betaling wordt gedaan na de eerste volledige maand van arbeidsongeschiktheid en na de wachttijd, tot maximaal 18 maanden uitkering per ziekte of ongeval.
Alle waarborgen stoppen uiterlijk:
Als u door ziekte of ongeval niet kunt werken, betaalt BNP Paribas Cardif de maandelijkse aflossingen voor u terwijl u niet werkt. Deze betaling begint na de wachttijd en stopt aan het einde van de arbeidsongeschiktheid of na 18 maandelijkse uitkeringen.
Indien de aansluiting gekoppeld is aan een "ballonkrediet”, is de laatste verhoogde maandelijkse betaling niet gedekt.
Als u arbeidsongeschikt wordt als gevolg van een ziekte of een ongeval, betaalt BNP Paribas Cardif een bedrag dat gelijk is aan het contractuele saldo dat op de dag van het schadegeval verschuldigd is, verminderd met de op die datum nog uitstaande maandelijkse betalingen. Indien er eerder uitkeringen voor "Volledige arbeidsongeschiktheid" zijn betaald, worden deze ook van het uitgekeerde bedrag afgetrokken.
Indien de aansluiting gekoppeld is aan een "ballonkrediet”, is de laatste verhoogde maandelijkse betaling niet gedekt.
BNP Paribas Cardif betaalt een bedrag dat gelijk is aan het op de datum van overlijden verschuldigde saldo, verminderd met de op die datum nog uitstaande maandelijkse betalingen. Indien de aansluiting gekoppeld is aan een "ballonkrediet” en de premie hiervoor is betaald, dan is de laatste verhoogde maandelijkse betaling eveneens gedekt.
Als u op het moment van uw overlijden niet werkte en jonger was dan 65 jaar, betaalt BNP Paribas Cardif de begunstigde een tweede keer een bedrag dat gelijk is aan het saldo dat op de dag van uw overlijden verschuldigd was, verminderd met de op die datum nog niet betaalde maandelijkse aflossingen. Indien de aansluiting gekoppeld is aan een "ballonkrediet” en de premie daarvoor is betaald, dan is ook de laatste verhoogde maandelijkse aflossing een tweede maal gedekt.
Ja, maar alleen bij “overlijden” of “invaliditeit”. Er is geen vergoeding voor deze laatste verhoogde maandelijkse betaling als u door een ziekte of ongeval niet kunt werken.
Ja, als gepensioneerde kunt u voor uw 65e profiteren van de waarborg “Invaliditeit”. U kunt echter geen aanspraak maken op een waarborg “Arbeidsongeschiktheid” omdat u niet meer werkt. Na de leeftijd van 65 jaar is de verzekering beperkt tot de dekking “Overlijden” en stopt zij bij het bereiken van de leeftijd van 75 jaar.
Voor de waarborg "Arbeidsongeschiktheid": de vergoeding door BNP Paribas Cardif loopt door zolang u niet werkt, met een maximum van 18 maandelijkse uitkeringen per schadegeval.
Zoals bij elk verzekeringscontract zijn sommige gevallen niet gedekt. Voor meer details over dit onderwerp verwijzen wij u naar de Algemene Voorwaarden (artikel 10- Uitsluitingen).
Bij aanvang van het contract (binnen 30 dagen na het afsluiten van het contract):
De annulering wordt onmiddellijk van kracht.
Na 30 dagen: op elk moment.
De opzegging gaat in aan het einde van de maand volgend op de datum waarop u verklaart de verzekering te willen opzeggen.
Als u uw Cetelem Protection verzekering wilt opzeggen, kunt u contact opnemen met de klantenservice:
*Vermeld in de e-mail of brief het dossiernummer en welke verzekering u wilt opzeggen.
Een ongeluk is gauw gebeurd! Uw Cetelem Protection verzekering beschermt u en uw gezin, dus denk goed na voordat u uw verzekering opzegt!
Klachten kunnen worden gericht aan, naar keuze:
Het is een optionele verzekering gekoppeld aan uw Cetelem Maestro rekening die u dekt in geval van:
De looptijd van het contract is één jaar en wordt daarna jaarlijks automatisch verlengd.
Om deze verzekering te kunnen afsluiten, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
De verzekering gaat in op de datum van ondertekening van het contract (of een telefonische overeenkomst) en zolang de eerste en volgende premies zijn betaald en de geldreserve actief blijft.
Het schadegeval moet binnen dertig dagen na het ontstaan ervan worden gemeld.
U kunt dit doen via de knop "Een schadegeval melden" onder het logo van Cetelem/Alpha Credit op de homepage van de website: www.bnpparibascardif.be
Of via e-mail naar claims@cardif.be of per post naar Cardif Levensverzekeringen – dienst schadegevallen, Warandeberg 8 Bus 2 1000 Brussel.
U moet het schadegeval ook melden aan insurance@cetelem.be
Na ontvangst van uw claim en bewijsstukken zal Cardif uw claim beoordelen en u per post op de hoogte brengen van zijn beslissing.
Het is mogelijk dat:
Bij overlijden betaalt BNP Paribas Cardif het openstaande saldo op uw Cetelem Maestro rekening op de datum van overlijden.
BNP Paribas Cardif betaalt uw echtgenoot of uw erfgenamen een aanvullend bedrag dat gelijk is aan het saldo van uw Cetelem Maestro-rekening dat op de datum van overlijden aan de verzekeringnemer verschuldigd is.
NB: de dekking "Overlijden door ongeval" geldt alleen als u op het moment van overlijden niet voldoet aan alle voorwaarden voor de dekking "Onvrijwillig verlies van werk". Ter vervanging van deze dekking geniet u van deze vervangende dekking "Overlijden door ongeval". In geen geval kunnen de uitkeringen "Overlijden door ongeval" en "Onvrijwillig verlies van werk" worden gecombineerd.
Als u door ziekte of ongeval niet kunt werken, betaalt BNP Paribas Cardif de maandelijkse betalingen voor u terwijl u niet werkt, na de wachttijd van 60 dagen.
Als u arbeidsongeschikt wordt als gevolg van ziekte of ongeval, betaalt BNP Paribas Cardif het uitstaande saldo op uw Cetelem Maestro-rekening, eventueel verminderd met de reeds betaalde vergoedingen voor uw arbeidsongeschiktheid.
Als u aan het einde van de proeftijd (=6 maanden vanaf de startdatum) wordt ontslagen om een reden die buiten uw macht ligt, betaalt BNP Paribas Cardif de maandelijkse betalingen voor u tijdens uw periode van inactiviteit na het einde van de wachttijd (=één maand na het einde van de opzegtermijn) en gedurende maximaal 12 maanden.
Is uw verzekerde Cetelem Maestro-kaart verloren of gestolen? In dat geval vergoedt BNP Paribas Cardif het bedrag van de frauduleus uitgevoerde transacties voordat de kaart werd geblokkeerd, tot maximaal € 150.
Indien het door u gekochte artikel binnen 90 dagen na een aankoop met uw Cetelem Maestro-kaart wordt gestolen of per ongeluk wordt vernietigd, betaalt BNP Paribas Cardif het bedrag van de aankoop terug.
De maximale vergoeding bedraagt € 1.250 btwi per schadegeval. Voor draagbare foto-, video-, computer- en telecommunicatieapparatuur wordt de maximale vergoeding verlaagd tot € 750 btwi per schadegeval.
Het aantal interventies is beperkt tot twee per aansluitingsjaar.
Indien een andere verzekering het risico van diefstal of materiële schade reeds dekt, is de vergoeding van BNP Paribas Cardif beperkt tot het gedeelte dat niet door de andere verzekering wordt gedekt.
Indien u een met de Cetelem Maestro-kaart betaalde reis moet annuleren, onderbreken of wijzigen wegens ziekte, ongeval of overlijden, zal BNP Paribas Cardif de kosten dekken die volgens de voorwaarden van de reis voor uw rekening blijven.
Hetzelfde geldt als u aanzienlijke materiële schade lijdt (bijvoorbeeld brand in uw woning enkele dagen voor de reis).
Als de verzekerde reis binnen 30 dagen (of maximaal 10 dagen voor de vertrekdatum in geval van grote materiële schade) voor de vertrekdatum wordt gewijzigd of geannuleerd, betaalt BNP Paribas Cardif maximaal € 6.500 per gezin.
Indien de wijziging of annulering meer dan 30 dagen voor de vertrekdatum plaatsvindt, betaalt BNP Paribas Cardif maximaal € 250 per gezin. Als een reis wordt onderbroken, vergoedt BNP Paribas Cardif het niet gebruikte deel van de reis, berekend naar rato van de resterende duur van de verzekerde reis ten opzichte van de totale duur ervan.
In alle gevallen is de limiet twee claims per kalenderjaar. Een bedrag van € 125 (eigen risico) blijft voor uw rekening per schadegeval.
De waarborg “Reisannulering” gaat in
Als u uw Cetelem Card Protection verzekering wilt opzeggen, kunt u contact opnemen met de klantenservice:
*Vermeld in de e-mail of brief het dossiernummer en welke verzekering u wilt opzeggen.
Een ongeluk is gauw gebeurd! Uw Cetelem Card Protection verzekering beschermt u en uw gezin, dus denk goed na voordat u uw verzekering opzegt!
Alle waarborgen stoppen uiterlijk:
Voor de waarborg "Volledige arbeidsongeschiktheid” of "Onvrijwillig verlies van werk", uiterlijk:
Voor de waarborg “Blijvende en volledige arbeidsongeschiktheid”, uiterlijk:
Voor de waarborgen Overlijden, Overlijden door ongeval, Frauduleus gebruik en Aankoop:
Voor de waarborg "Reisannulering":
Klachten kunnen worden gericht aan, naar keuze:
Als u na de proeftijd wordt ontslagen, betaalt BNP Paribas Cardif na afloop van de wachttijd de maandelijkse aflossingen van het krediet en de verzekeringspremies die u tijdens de periode van werkloosheid moet betalen, gedurende maximaal 12 maanden per schadegeval.
Opdat BNP Paribas Cardif een uitkering doet, moet u een maandelijkse werkloosheidsuitkering ontvangen.
Bij "ballonkredieten" wordt de laatste (hoogste) maandelijkse aflossing niet door de verzekering gedekt.
Dit is de periode tussen de begindatum van het contract en het moment waarop u kunt genieten van de diensten van BNP Paribas Cardif.
Deze periode, bekend als de proefperiode, is vastgesteld op 1 maand en geldt slechts eenmaal, bij de inschrijving.
Bijvoorbeeld: u sluit uw polis af op 15 januari; als u in de daaropvolgende maand, dus vóór 15 februari, wordt ontslagen, kan BNP Paribas Cardif voor dit ontslag geen uitkering doen.
Dit is de periode waarin u nog geen recht heeft op schadevergoeding. Deze termijn begint op de dag dat uw werkgever u officieel in kennis stelt van uw ontslag en eindigt ten vroegste aan het einde van de opzeggingstermijn, ongeacht of u deze al dan niet hebt gepresteerd.
Voorbeeld: u wordt op 15 januari ontslagen; als uw opzegtermijn twee maanden is, gaat de verzekering na 15 maart in.
Indien u in aanmerking komt
U kunt deze verzekering onderschrijven tot maximaal 3 maanden na de uitbetaling van uw kredietdossier, indien u daarvoor in aanmerking komt.
Voorbeeld: Als wanneer u dossier op 15 september wordt uitbetaald, kunt u, als u daarvoor in aanmerking komt, vóór 15 december de verzekering afsluiten. Na deze periode van drie maanden kan niet meer op deze bescherming worden ingetekend.
Nee, er hoeft geen eigen risico betaald te worden.
De verzekering gaat in op de datum van ondertekening van het attest van toetreding, mits betaling van de premie. De verzekering wordt dan van maand tot maand verlengd door de betaling van de premie.
De verzekeringspremie wordt toegevoegd aan uw maandelijkse kredietaflossing. Als u per domiciliëring betaalt, hoeft u niets te doen. Als u per doorlopende opdracht betaalt, moet u de doorlopende opdracht wijzigen en het bedrag van uw maandelijkse verzekeringspremie toevoegen aan uw maandelijkse kredietaflossing.
U kunt contact opnemen met onze klantenservice:
Het schadegeval moet binnen dertig dagen na het ontstaan ervan worden gemeld.
Na ontvangst van uw claim en bewijsstukken zal BNP Paribas Cardif uw aanvraag beoordelen en u per post op de hoogte brengen van zijn beslissing. Het is mogelijk dat BNP Paribas Cardif elk onderzoek uitvoert dat nodig wordt geacht.
BNP Paribas Cardif betaalt de uitkeringen elke maand nadat u een bewijs hebt gestuurd dat u een werkloosheidsuitkering ontvangt.
U moet uw aflossingen gewoon voortzetten, ook na de aangifte van het schadegeval.
De eerste uitkering gebeurt na de wachttijd.
Nee, want dit is geen onvrijwillig verlies van werk.
Bij aanvang van het contract (binnen 30 dagen na het afsluiten van het contract):
De annulering wordt onmiddellijk van kracht.
Na 30 dagen: op elk moment.
De opzegging gaat in aan het einde van de maand volgend op de datum waarop u verklaart de verzekering te willen opzeggen. Reeds ontvangen premies worden niet terugbetaald.
Als u uw Job Protection verzekering wilt opzeggen, kunt u contact opnemen met de klantenservice:
*Vermeld in de e-mail of brief het dossiernummer en welke verzekering u wilt opzeggen.
Een ongeluk is gauw gebeurd! Uw Job Protection verzekering beschermt u en uw gezin, dus denk goed na voordat u uw verzekering opzegt!
Klachten kunnen worden gericht aan, naar keuze:
Warandeberg 8 bus 3 – 1000 Brussel
Enkel post – Geen klantenontvangst
© Cetelem 2023