Let op, geld lenen kost ook geld

Ontdek een slogan met een duidelijke bedoeling: u beschermen.

In reclameboodschappen horen we vaak de zin “Let op, geld lenen kost ook geld”.

 

  • Waar komt deze slogan vandaan?

Zoals u wellicht vermoedt, dient dit zinnetje om de consument te beschermen. Deze slogan maakt de consument attent op de echte kostprijs van een lening of een krediet. In reclameboodschappen stellen kredietverstrekkers of banken verschillende financiële producten voor. Deze slogan herinnert ons eraan dat we de voorstellen onder de loep moeten nemen en ons goed moeten informeren...

 

  • Heel Europa op gelijke voet

Sommigen weten dit misschien nog, maar deze slogan verscheen voor het eerst in de reclame op 1 december 2010. De slogan werd op 13 juni 2010 in de Belgische wet opgenomen en vloeide voort uit de toepassing van de Europese wetgeving waarin harmonisering en de garantie van de bescherming van de consument centraal staan.

De wet richt zich vooral op reclame van consumentenkrediet zonder vermelding van de kosten. De wet voorziet alle toepassingsvoorwaarden van de slogan: wanneer die moet vermeld worden en hoe die eruit moet zien. Deze wet heeft betrekking op zowel geschreven reclame als op televisie- en radioreclame.

Zoals bij iedere wetgeving bestaan er sancties in het geval dat de wet niet wordt nageleefd, gaande van een boete tot een gevangenisstraf. De wetgeving stelt alles in het werk om de consument te beschermen en reikt alle middelen aan om een geïnformeerde en neutrale keuze te maken. De wetgeving wil daarnaast vooral de promotie van gevaarlijke financiële handelingen tegengaan, acties die de consument in een moeilijke situatie kunnen brengen.

 

Voor Cetelem is het een prioriteit om deze wetgeving na te leven en de consument op die manier te beschermen. Daarom staat er steeds een raadgever van Cetelem klaar om al uw vragen te beantwoorden.