Let op, geld lenen kost ook geld

News Cetelem
wo, 02/01/2019

Het mysterie van de elektrische auto

75% van de Belgische automobilisten gelooft erin, maar koopt er geen!

(16 landen bestudeerd wereldwijd)

 

Ieder jaar doet "L’Observatoire de l’Automobile"* onderzoek naar verschillende thema’s om nieuwe trends te herkennen en inzicht te krijgen in de mening van de consument. Nu het Autosalon weer in aantocht is, is het interessant om te weten hoe de Belgen over de elektrische auto denken. 

 

  • 2018, opnieuw een absoluut recordjaar voor de auto-industrie.

In 2018 werden er wereldwijd bijna 97 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Daarmee vestigt de auto-industrie opnieuw een record. Sinds 2000 steeg de verkoop op jaarbasis met gemiddeld 3% en de vooruitzichten voor 2019 blijven positief. Naar verwachting bereiken wij tussen 2019 en 2020 ongeveer 100 miljoen verkochte wagens per jaar.

Kortom: wij zijn nog niet bereid om geen auto’s meer te kopen! Daarnaast is het heel duidelijk dat de autotrend wordt bepaald door de SUV’s, die niet alleen groter en duurder zijn, maar ook meer verbruiken.

 

  • Brandstof: omgekeerde situatie.

Wat de brandstof betreft is er recent een duidelijke verandering in ons gedrag opgetreden. Om te beginnen staat diesel niet langer op de eerste plaats bij de automobilist. In 2012 reed 73% van de voertuigen op diesel, in 2020 zal dat nog maar 32% zijn. De voornaamste reden voor deze verandering is dat wij ons er meer bewust van zijn geworden dat diesel de vervuiling door fijn stof verergert, waardoor wij opnieuw vaker kiezen voor benzinewagens. In België is de prijs van diesel bovendien recent afgestemd op die van benzine. En omdat een auto met dieselmotor duurder is in de aanschaf, is er eigenlijk geen reden meer om daar de voorkeur aan te geven.

 

Naast de benzinewagens is er ook terreinwinst voor een ander type wagen: de hybride. In 2019 zal die goed zijn voor 6% van de verkochte wagens, wat neerkomt op 6 miljoen hybride en oplaadbare wagens wereldwijd.

 

De 100% elektrische auto breekt op de markt daarentegen maar heel langzaam door.

 

  • Elektrische auto, perfecte auto. Op papier...

Elektrische auto's verschenen in 2012 op de markt, maar het gaat nog niet hard. In 2017 werden er iets meer dan een miljoen van verkocht. In 2016 waren er slechts 250.000 openbare oplaadpunten... In de hele wereld! Men moet zijn wagen dus heel vaak thuis opladen en dat is een van de problemen.

 

De Belgische consument ziet heel wat positieve aspecten aan de elektrische auto. Van de Belgische respondenten:

  • 75% gelooft in de toekomst van de elektrische auto
  • 76% denkt dat deze zuinig is in het gebruik
  • 84% denkt dat deze milieuvriendelijk is (minder vervuilende uitstoot in de stad)
  • 84% denkt dat deze aangenaam en soepel rijdt

 

Maar waar knelt het schoentje dan? Er zijn nog heel wat hinderpalen:

  • 82% van de ondervraagde Belgen denkt dat er niet voldoende laadpalen zullen zijn langs de openbare weg
  • 87% vindt dat er nog weinig modellen verkrijgbaar zijn en dat de keuze dus beperkt is
  • 93% vindt dat de elektrische auto duurder is in de aanschaf
  • 51% is pas bereid een elektrische auto te overwegen als de actieradius meer dan 400 km bedraagt

 

De actieradius van de elektrische auto is nog beperkt: ongeveer 150 km voor de kleine modellen en tot 500 km voor wagens uit het topgamma, die beter presteren maar ook veel duurder zijn. Dat er weinig openbare oplaadpunten zijn, beperkt het gebruik van deze wagens uiteraard tot korte afstanden. Aangezien een elektrische wagen duurder is in de aanschaf, moet de consument een evenwicht vinden tussen een niet al te groot aantal kilometers per dag en een voldoende aantal kilometers op jaarbasis om de meerkosten af te schrijven. Niet eenvoudig!

 

  • Een niet zo zekere toekomst.

De mening van de Belgische consument wordt op wereldschaal gedeeld. De elektrische auto is de wagen van de toekomst... met een onzekere toekomst.

Enerzijds groeit het aanbod en staan de automobilisten positief tegenover de elektrische auto. Door de stijgende brandstofprijzen wordt de elektrische auto aantrekkelijker en de overheid biedt financiële stimulansen aan.

Maar anderzijds vinden de automobilisten de elektrische auto vanwege de beperkte actieradius duur en zeggen ze er nog te weinig informatie over te hebben.

 

* “L’Observatoire de l’Automobile” is een cel voor de studie en de opvolging van de economie die door BNPPF wordt uitgevoerd en is opgericht in 1985. Ieder jaar publiceert de cel diverse studies met betrekking tot de automarkten wereldwijd en de consumptie van de gezinnen in Europa. “L’Observatoire de l’Automobile” is aanwezig in 24 landen - Zuid-Afrika, Duitsland, Oostenrijk, België, Brazilië, Bulgarije, China, Denemarken, Spanje, de Verenigde Staten, Frankrijk, Hongarije, Italië, Japan, Mexico, Noorwegen, Polen, Portugal, de Republiek Tsjechië, Roemenië, het Verenigd Koninkrijk, Slowakije, Zweden en Turkije - en is een referentie en een bevoorrecht partner geworden voor de voornaamste spelers in de autowereld en de consumptie, waarmee zij een permanente band onderhouden.

 

Lees ook: hier vind je DE checklist voor je een nieuwe auto gaat kopen!

Benieuwd naar meer artikelen of video’s? Surf naar ons blog en meld je aan voor de nieuwsbrief!

 

Deel dit artikel

Volg ons op