Let op, geld lenen kost ook geld

Online veiligheid is onze prioriteit

Twijfelachtige e-mails, links naar valse websites, oplichting online enz. Ontdek hier de meest voorkomende valstrikken op het internet, hoe u ze vermijdt en praktische tips voor als u meent het slachtoffer te zijn van onlinefraude.

Phishing

Phishing bestaat erin het slachtoffer naar een valse website te leiden; dat gebeurt doorgaans door het slachtoffer een e-mail of een bericht via sociale netwerken te sturen om vertrouwelijke informatie te achterhalen zoals een paswoord, geheime code of nummer van een bankkaart.

We raden u daarom aan om :

  • uw onlinebetalingen uit te voeren op veilige websites (ga na of op de website een pictogram met een hangslot staat en of u ‘https’ kunt zien in de adresbalk);
  • zelf de URL van een website in uw browser te typen;
  • een e-mail van een onbekende contactpersoon niet te openen.

     Wat als:

  • u in een e-mail of een bericht met ons logo wordt verzocht om uw rekeningnummer of geheime code mee te delen?
  • u in een e-mail of een bericht met ons logo wordt gevraagd om op uw persoonlijke webruimte op Cetelem in te loggen;
  • een pagina van de website www.cetelem.be lijkt abnormaal of verdacht?

    Antwoord niet en stuur de verdachte e-mail, of de URL (en/of een screenshot) van de verdachte website naar phishing@cetelem.be.

Phishing per telefoon

Phishing per telefoon of vishing is het bedrieglijk achterhalen van informatie tijdens een telefoongesprek om ongemerkt iemands bankwebsites te kunnen gebruiken. Wat als:

  • u telefoontjes krijgt van iemand anders dan uw vertrouwde contactpersonen bij AlphaCredit?
  • een vermeende medewerker van AlphaCredit u vraagt om bankgegevens in te voeren via de toetsen van uw telefoon?
  • een vermeende medewerker van AlphaCredit u telefonisch vraagt om dringend een bankverrichting te doen?

    Haak in en contact en neem contact met ons op via phishing@cetelem.be.

    Pas op voor...

    Voor de veiligheid van uw gegevens vragen wij u nooit vertrouwelijke informatie (pincode, bankkaartnummer, paswoord,…) per telefoon of e-mail.

     

     

Malwares

Malware is een software die bedrieglijk op een computer wordt geïnstalleerd om de beveiliging ervan te doorbreken. Ransomware bijvoorbeeld blokkeert een computer en zet de gebruiker ertoe aan om een som geld te storten om weer toegang te krijgen tot zijn of haar bestanden.

Hoe kunt u die malware vermijden?

  • Installeer een virusscanner op uw computer;
  • update uw besturingssysteem (Windows/macOs) en uw software zo snel mogelijk;
  • open geen e-mails van onbekende contactpersonen;
  • controleer uw USB-sticks regelmatig met een virusscanner.

    Meent u het slachtoffer te zijn van onlinefraude?

  1. Blokkeer uw bankkaarten via Card Stop op 070 344 344. Merk op dat het mogelijk is om zijn ID-Kaard te blokkeren via DOC Stop op 00800 21 23 21 23.
  2. Neem contact met ons op per e-mail op het volgende adres: phishing@cetelem.be .
  3. Doe aangifte bij de politie en stuur het per e-mail op het volgende adres: phishing@cetelem.be

Meer informatie vindt u op: Safe Internetbanking.be, Safeonweb.be en Belgische federatie van de financiële sector