Let op, geld lenen kost ook geld
Twijfelachtige e-mails, links naar valse websites, oplichting online enz. Ontdek hier de meest voorkomende valstrikken op het internet, hoe u ze vermijdt en praktische tips voor als u meent het slachtoffer te zijn van onlinefraude.
Phishing bestaat erin het slachtoffer naar een valse website te leiden; dat gebeurt doorgaans door het slachtoffer een e-mail of een bericht via sociale netwerken te sturen om vertrouwelijke informatie te achterhalen zoals een paswoord, geheime code of nummer van een bankkaart.
We raden u daarom aan om :
Wat als:
Antwoord niet en stuur de verdachte e-mail, of de URL (en/of een screenshot) van de verdachte website naar phishing@cetelem.be.
Phishing per telefoon of vishing is het bedrieglijk achterhalen van informatie tijdens een telefoongesprek om ongemerkt iemands bankwebsites te kunnen gebruiken. Wat als:
Haak in en contact en neem contact met ons op via phishing@cetelem.be.
Voor de veiligheid van uw gegevens vragen wij u nooit vertrouwelijke informatie (pincode, bankkaartnummer, paswoord,…) per telefoon of e-mail.
Malware is een software die bedrieglijk op een computer wordt geïnstalleerd om de beveiliging ervan te doorbreken. Ransomware bijvoorbeeld blokkeert een computer en zet de gebruiker ertoe aan om een som geld te storten om weer toegang te krijgen tot zijn of haar bestanden.
Hoe kunt u die malware vermijden?
Meent u het slachtoffer te zijn van onlinefraude?
Meer informatie vindt u op: Safe Internetbanking.be, Safeonweb.be en Belgische federatie van de financiële sector.
© Cetelem 2023